Оскарження акту перевірки
За результатами податкової перевірки контролюючий орган складає акт податкової перевірки. На підставі податкового законодавства передбачено ряд перевірок, а саме право контролюючих органів проводити камеральні, документальні, планові, позапланові, виїзні, невиїзні та фактичні перевірки, за результатами яких і складається акт перевірки, який є підставою для прийняття рішення контролюючого органу. Тому варто розмежувати, що акт перевірки не створює для платника податків жодного зобов’язання, а є внутрішнім документом (службовим). А податкове рішення-повідомлення передбачає податкові зобов’язання, тому саме з таких причин неможливе оскарження актів у суді.
Акт податкової перевірки складає контролюючий орган, який виявив порушення податкового законодавства. Якщо такі порушення відсутні, то складається довідка. Акт податкової перевірки або довідка підписується посадовими особами контролюючого органу та платниками податків.
Відповідно до ст. 86.7 Податкового Кодексу України, у разі незгоди платника податків або його законних представників з висновками перевірки чи фактами та даними, викладені в акті (довідці) перевірки, вони мають право оскаржити такі дії до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податків протягом п’яти робочих днів з дня отримання акта (довідки).
Також слід зазначити, що платник податків, його представник має право брати участь у здійсненні оскарження, та вносити та доповнювати свої твердження щодо наявних порушень при складанні акту перевірки. Тому контролюючий орган повинен повідомити платника податку про дату, час та місце проведення розгляду справи. Таке повідомлення надсилається платнику податків не пізніше наступного робочого дня з дня отримання заперечень, але не пізніше ніж за два робочих дні до дня їх розгляду.
Платник податків має право до прийняття рішення контролюючого органу подавати документи, що підтверджують показники звітності, які не були виявлені в часі здійснення перевірки та складання акту перевірки, що передбачено ст. 44.6 Податкового кодексу України. Відповідно до ст. 44.7 Податкового кодексу України, протягом п’яти робочих днів з моменту отримання акту перевірки платник податків має право надати до контролюючого органу, що призначив перевірку, документи, які підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності. Отже, система оскарження акту перевірки полягає в тому, щоб не пропустити строк подання оскарження та доцільно підтвердити порушення здійсненні в процесі перевірки та при складанні акту перевірки. Варто звернути увагу на те, що це дозволяє платнику податків виправити та надати документи до звітності, яких він не мав на час здійснення перевірки.
Також важливим моментом є час проведення перевірок на час воєнного стану. Три перевірки, а саме камеральні, документальні та фактичні здійснюються на час воєнного стану, а тому платник податків має право подати скаргу протягом 10-ти робочих днів, що настають з дня отримання акту перевірки. Також платник податків має право протягом шести місяців від складання акту перевірки подати скаргу разом з клопотанням про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку із всіма документами, що підтверджують важливість пропущення строків подання.
Строки подання скарги на камеральні, документальні фактичні перевірки та інші рішення контролюючого органу можуть бути оскаржені та продовжені відповідно до п. 102.6 ПКУ.